Български  |  English

Випаджии 1 - фирмената благотворителност

Съществува хипотеза, че голямото разделяне на СИА на две продуцентски къщи – СИА и OLDSCHOOL, е фалшив скандал. Уж ги разделят съществени противоречия, а всъщност ги обединява желанието им за максимален пазарен дял – като две, привидно конкуриращи се фирми, те не могат да бъдат обвинявани в монополизъм и диктат. Не знам дали е така. Но има начин – при добро желание от тяхна страна – те да заявят различието си. Тъкмо сега, след ‛негативно излъчващия“ Биг Брадър на СИА и предстоящия, изпълнен с ‛позитивност, човечност и каузи“ ВИП Брадър на OLDSCHOOL. Нека на драгия зрител и на близкото бъдеще оставим да прецени степените на хуманност, етика и естетика на двата екипа и техните предавания. Да заявят отличаващата ги фирмена етика хората на Нико Тупарев имат прекрасната възможност, като отговорят на някои въпроси и осветлят някои цифри от своите бюджетни програми. Някои свръхмасови средства за осведомяване, с доказани ясновидски качества, излязоха с твърдения за конкретните суми, с които випаджиите са били овъзмездени за отлъчването им от хлъзгавите, опасни, отговорни свои работни площадки. А именно – Тодор Иванов Славков бил получил 250 хил. лв., за да остави бизнесменството си и се отдаде на общото благо, Мария Гроздева – 60 хил., Софи Маринова и партньор – 50 хил. И прочие. Верни ли са тези цифри? Изобщо съществуват ли хонорари за тези хора, които гарантирано ще увеличат популярността си, стоейки два месеца по телевизорите, а оттам и бъдещите си тарифи? Как се връзва идеята за благотворителност на някого, ако той получава хонорар за нея? Кой всъщност е благотворителят? Първата вечер от есемеси бяха събрани близо 70 хил. лв. – в двучасовия лайв не по-малко от 1/3 телевизионно време бе заето от реклами. Колко носи една рекламна минута на Нова, съответно на продуцентите? Тъй като на официалния си сайт Нова не е публикувала вече трети месец актуалните си тарифи, се налага да оперираме с цифрите от декември, когато едноминутен спот, излъчен в Биг брадър, е струвал 15 хил. лева. И за незавършилите Националната математическа гимназия сметката е постижима – за 40 мин. реклама в рамките на Вип Брадър на една вечер Нова, заедно с продуцентите, получава около 600 000 лв. Да речем, че тарифите рязко са паднали и че рекламните минути само ни са се сторили, поради своята интересност, 40, а всъщност са по-малко. При най-дефектираща елка паричният поток, влизащ в загрижената за сираците с таланти Национална Ефирна Телевизия и нейния изпълнителен продуцент, възлиза минимум на 300 000 лв. Само 4 пъти повече от събраното за същата тази вечер от просълзени и видиотени изпращачи на есемеси. Майтап голям, нали? Същата мащабна, спекулативна, смърдяща гадост, каквато е президентската българска коледа. Тук търговци в храма на бедността и глупостта, там политици - в същия.

Достатъчно граждани ли ни прави отказът да гледаме телевизия? Отказът да пускаме есемеси? Отказът да сме ‛благотворителни“? Реакцията да се присмиваме, да не гласуваме, да бойкотираме с неучастие. Не. Защото идиотите, които захранват системата, са с огромен количествен превес. Добре отгледаните идиоти от същата тази система.

Наздраве, малък Тошко!
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”