Крешендо/декрешендо (музика), брой 10 (2537), 13 март 2009" /> Култура :: Наблюдатели :: Между верния и грешния прочит на Рамо
Български  |  English

Между верния и грешния прочит на Рамо

Стивън Гутман прилича на клавирен рицар. Самото му отношение с пианото и с публиката е смесица между благородство, чувство за хумор, смелост, съчетана с почтителност, както и безрезервен професионализъм във ‛въртенето“ на клавирната игра.

Като изпълнител той бе поставен в далеч не най-благоприятните условия на свободния вход. Тогава в залата влизат всякакви хора, дори и такива, които искат да постоят 2 часа на топло. Това се усеща веднага. И би могло да повлияе на артиста на сцената. Но този великолепен англичанин излиза с мисионерски плам и сякаш сам към себе си поставя предизвикателството да постигне своето изискване за верен прочит – независимо от обстоятелствата. А обстоятелствата станаха направо комични, когато усърдието на публиката да ръкопляска след всяка част в десетчастната Трета сюита на бароковия композитор Жан Филип Рамо стигна до кулминационна точка. Но Гутман използва този факт, за да съобщава как е на български заглавието на всяка от частите… Заглавия като „Нежен плач“ или „Разговор на музите“, или „Куцайки“, „Пумпалът“, „Майтап“ и др. И ги свиреше с някаква извънредна тръпка, като често се обръщаше по време на изпълнение към залата с комично приповдигнати жестове на главата. Същи музикант от епохата на придворния композитор Рамо! И като излъчване, и като музика.

Музиката, която „прави“ Гутман, грабва от първия миг. Той има не само харизма - излъчване и внушение; самият му клавирен звук „хваща“ с бароковата си физиономия, с бистротата и скоростта на мордента и мигновено те препраща в XVIII век. Стиловата чистота тук се комбинираше великолепно с чувството за хумор, поднесено с човечност и с едно вдъхване на близост у слушателя, на усещането, че това му е познато, днешно, негово. Така подготвен, той, слушателят, бе отправен, насочен към 40-годишния английски композитор Джулиан Андерсън и неговата пиеса със заглавие „Грешният прочит на Рамо“, написана върху частта „Майтап“ от Сюитата, изпълнена преди това…“Грешката“ се състоеше в пълната смяна на характера на пиесата – баладично-меланхолична, с леко сантиментален привкус. Последваха краткото Шесто ноктюрно за пиано от Габриел Форе и след паузата - сериозният и като продължителност, и като изпълнителски праг до минорен Клавирен квартет оп.15 № 1 заедно с Камерния ансамбъл „Арс Музика“ в лицето на цигуларя Новислав Михайлов, виолиста Виктор Мицев и виолончелиста Димитър Тенчев. В тази красива и много френска с детайлността и финеса си пиеса специално сформираният за случая ансамбъл музицира, „обвит“ от клавирен звук с чудесна инструментална и темброва култура.
още от автора


Клавирен рецитал Стивън Гутман (Великобритания); с участието на камерен ансамбъл "Арс музика". Камерна зала ‛България‛, 4 март. В програмата: Жан Филип Рамо, Джулиан Андерсън, Габриел Форе
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”