Вградени ноти (музикални записи), брой 3 (2530), 23 януари 2009" /> Култура :: Наблюдатели :: Дисциплина на фантазията
Български  |  English

Дисциплина на фантазията

Българският пианист Веско Стамболов издаде своя трети компактдиск за немската фирма ‛Мета Рекърдс“. След версията за пиано и квартет на Шопеновите концерти, той се връща към клавирните концерти от Бах, с чиято регистрация завършва интегралния замисъл, започнат от неговия първи звукозаписен проект, за който вестник ‛Култура“ писа (бр. 29/2004). Четирите Бахови концерта за клавир и струнни той записва заедно с българските музиканти Зефира Вълова и Йордан Димитров - цигулка, Виктор Мицев – виола и Кристиана Генова – виолончело. В шестия, фа мажорен концерт, който е авторска транскрипция на Четвъртия Бранденбургски, към тях се присъединяват Ивона Недева и Явор Желев – блок флейта.

Въпреки че е подготвил интереса и очакванията на слушателя, Веско Стамболов успява да го изненада – с още по-голяма ‛дисциплина на фантазията“. Маниерът му на мислене в изпълнението на тези концерти е още по-изчистен и аскетичен. И точно по тази причина изпълнението събужда инвенция и прави бароковата култура на слушателя сякаш по-осезаема за самия него, но и по-многостранна. Това се отнася не само за клавирната култура, за тънкия и много взискателен слух на пианиста по отношение на фактурата, но също и за неговите партньори, които консолидират общо естетическо верую около тази музика. А тя звучи така, че не можеш да не си спомниш за незабравимата Бахова ремарка ‛Музикална жертва“ – Quaerendo inventietis („Търсете и ще откриете“).

Разбира се, концертният жанр за великия Създател е много по-отворен, по-насочен към публиката, отколкото в онези звучащи подстъпи към езотериката, така релефни в последните му композиции. Но Веско Стамболов и неговите партньори сякаш издигат този завет в култ – толкова отличимо вече е тяхното изкуство. Толкова незабравима е отривистата красота на мелодиката в откриването на тези страници. Мелодика, която се поднася в най-чист вид и, пак ще кажа, затова трепти от богатство. Музиката тук не тече във времето, тя се разгръща пласт след пласт; строгостта на емоционалното излъчване нито за миг не го обеднява. Точно обратното; всеки тон придобива обем, същност, връзка със следващия, линията звучи с изумителна непосредственост и привлича – защото е сгъстена, концентрацията й е толкова висока, че привлича съзнанията като магнит.

Философия и игра с историята, различно гледище за ниво и същност на инструментализма, промяна в звуковия строй, тембросложение и обиграване на музикалното пространство – всичко това го има в компактдиска, всичко това се случва по един най-естествен начин и само можем да съжаляваме, че повече хора у нас нямат достъп до този оригинален Бах, показан от българи, които продължават да преосмислят, дори да дописват кодекса на една безкрайна епоха.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”