Български  |  English

Звездите на руския балет - класическа поанта

По ирония на съдбата или по съдбовно съвпадение на следващия ден след закриването на Sofia Dance Week, на 30.09., на същото място – зала 1 на НДК, се състоя гала концертът на Звездите на руския балет. Различното от традиционните спектакли на руски балетни компании бе, че този концерт е част от проявите по повод годината на руската култура в България. Освен Министерството на културата на руската федерация, Жокер Медиа също бе сред организаторите на събитието. Въпреки продължилия седмица танцов маратон и въпреки високите цени на билетите, зала 1 на НДК беше пълна и звездите на балета се очакваха с нескрит интерес – още повече, че програмата включваше както известната класика, така и хореографии на светила в съвременната хореография, като Морис Бежар, Том Шилинг, Майкъл Шенон.

В гала концерта участие взеха солистите на Болшой театър Анна Антоничева, Елена Андриенко, Екатерина Кирсанова, Нели Кобахидзе, Владимир Непорожний, Марк Перетокин и Руслан Скворцов; звездата на Мариинския балет Фарух Рузиматов и младата солистка на същия театър Виктория Кутепова; солистите на Московския академичен музикален театър „Станиславски и Немирович-Данченко“ Татяна Чернобровкина, българинът Георги Смилевски и Дмитрий Забабурин и солистите на Московския държавен академичен театър за класически балет Лилия Мусаварова и Айдар Ахметов.

Не всичко от показаното имаше стойността на марката „Руски класически балет“, но в концерта участваха изпълнители, които си струваше да се видят. Нели Кобахидзе безспорно бе сред откритията на вечерта. Изпълненията й в Седми валс от „Шопениана“ и в па де дьо от ІІ действие на „Жизел“ носеха белезите на поетично откровение, проникновен романтизъм и изумителна одухотвореност на движенията. Когато танцува тази балерина, зрителят не забелязва виртуозността и природните качества (които Нели Кобахидзе има в изобилие), а потъва в магията и красотата на балетното изкуство. В изпълнението си в па де дьо от „Жизел“ очарователната грузинка бе партнирана от българина Георги Смилевски – отдавнашен любимец на родната публика. Радостно е да видиш сънародник в звездната компания, при това с нищо не отстъпващ на съперниците си в изкуството, напротив... Красивата южняшка външност, изтънченият маниер и балканска емоционалност са определено печеливша комбинация, а като се добави и класата на голямата школа, се получава артист с неповторима индивидуалност, какъвто е Георги Смилевски. Освен в шедьовъра на романтизма, Георги Смилевски се представи и в па де дьо от ІІІ действие на балета „Лебедово езеро“. Българската публика вече два пъти е виждала любимеца си в този спектакъл, но в дует със съпругата си и постоянна сценична партньорка Наталия Крапивина. Този път Смилевски се представи в дует с Анна Антоничева.

За балетиста на Болшой театър Владимир Непорожний се каза, че това му е четвъртият гастрол в България, но той самият доуточни, че гостуванията му са повече. Известният артист често се шегува, че танцува в София почти колкото в Москва. За него няма тайни в изпълнителското майсторство. Танцът му се отличава с вкус и стил, носещи достойнствата на световноизвестната школа. Владимир Непорожний е един от малкото балетисти в света, притежаващи вродена лиричност. Точно затова изпълнението му в „Раймонда“ бе еталон за артистично майсторство.

Солистите на Московския академичен музикален театър „Станиславски и Немирович-Данченко“ Татяна Чернобровкина и Дмитрий Забабурин се представиха в различен от шедьоврите на класиката и полюсно противоположен репертоар – „Вечерни песни“ по музика на Шуберт и „Кармен“ (Бизе-Шчедрин) Известна като една от най-добрите изпълнителки на Одета-Одилия, Татяна Чернобровкина демонстрира изключително широкия диапазон на актьорските си и технически възможности. Лиричност и огнен темперамент бяха представени в безупречно изчистена линия и с виртуозността на изпълнител от класа.

Лилия Мусаварова впечатли в адажио от балета „Мадам Бовари“ по музика на Рахманинов. В дует с Марк Перетокин тя превърна танцовия епизод в една малка драма. Движенията и се отличаваха с неподражаема грация и нежност, а виртуозността и се разтваряше в проникновен психологизъм. Удоволствие е да се види толкова сполучлива интерпретация на литературен шедьовър.

Кулминацията на вечерта бе очакваното с нетърпение представяне на Фарух Рузиматов – един от безспорните фаворити в света на балета. Оттеглил се вече от изпълнителска кариера и понастоящем директор на балета на Малий театър в Петербург, звездата на Мариинския подари на публиката две невероятни изпълнения на хореографии на Морис Бежар – „Бахти“ по индийска музика и „Адажио“ по Малер. В „Бахти“ му партнираше младата солистка на Мариинския театър и понастоящем съпруга на танцьора Виктория Кутепова. Завладяващият магнетизъм на Фарух Рузиматов кореспондираше с изтънчената грация на партньорката му. Потресаващо бе изпълнението на Рузиматов в „Адажио“ – не просто танц, а страстна изповед на човек, отдал се без остатък на изкуството, обрекъл себе си да носи красота и радост.

Гала концертът на Звездите на руския балет бе красив и елегантен завършек на поредицата от модерни спектакли. Въпреки стрелите, които прехвърчаха между двата лагера, класическият балет е универсална и завършена система, която, поднесена майсторски, е наслада за окото и радост за сърцето.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”