Вградени ноти (музикални записи), брой 31 (2514), 19 септември 2008" /> Култура :: Наблюдатели :: Вокалните истини на Веселина Кацарова
Български  |  English

Вокалните истини на Веселина Кацарова

Новият компактдиск на Веселина Кацарова отправя почитателите й към Лондон през 1733-35 година, когато Георги Фридрих Хендел е работил с прочутия кастрат Джовани Карестини, който тогава бил на Христова възраст. През тези три години за Хендел няма друг певец, освен Карестини. Свидетелства разказват, че гласът на Карестини бил с широк диапазон – можел да звучи и като звънлив, подвижен сопран, но можел и да стига дълбоко и плътно в низините като богато оцветен, приплъзващ се между светлината и сянката алт. Хендел написал 17 оперни роли за Карестини само в този тригодишен период. Съдейки по характера на музиката и спецификата на партиите, можем да си представим майсторството на Карестини, а по въпроса за неговата дихателна техника не може да има никакво съмнение. Известният съвременник на Хендел Йохан Матезон, който е и сред първите му биографи, е слушал Карестини и пише за артикулацията, за начина, по който е изстрелвал колоратурните пасажи, което ‛не му струваше каквото и да е усилие.“

Блестящи височини, виртуозни колоратури, перфектно фразиране и много, много цвят в различни регистри, сдържано изразена и затова още по-силна и дълбока емоция – тук вече става дума за Веселина Кацарова. Нейните репертоарни ‛разходки“ са много интересни, неординерни и са едно от свидетелствата за нейната музикантска култура. Причините да се насочи към Хендел посочва самата тя: ‛Музиката на Хендел е способна да изрази целия Космос от човешки чувства... Най-привличащото е, че и той като Моцарт може да постигне най-могъщия драматичен ефект, когато пише за моментите на болка у героите си тъжна, бавна, наглед спокойна, но тъкмо затова много интензивно звучаща музика.“

Компактдискът със заглавие Sento brillar включва арии из опери, като ‛Алчина“, ‛Ариадна в Крит“, ‛Отоне, крал на Германия“, ‛Ариодант“. Опери, които са свързани с английския период от живота на композитора, когато той е на върха на славата си, а техните премиери са гордост за ‛Кингс Тиътър“, ‛Куинс Тиътър“,‛Ковънт Гардън“. Партньори на Кацарова са истински специалисти в стила – Алън Къртис и ансамбъла ‛Ил Комплесо бароко“. Просто се чува как Къртис не ограничава нито за миг идеите на Кацарова, само ги поставя в автентична звукова среда, ‛украсява“ ги със семпло, естествено фразиране и с цветовете на инструментите. По този начин гласът на Кацарова седи още по-богат, още по-натурален и брилянтен – дори там, където тъмните, неподозирани багри на гласа й владеят звуковото пространство. Владеят дори и когато гласът звучи нарочно прав, в предполагаем един цвят, с отнето вибрато. Автентично звучат ариите; няма никакъв стремеж към изкуствено, маниерно осъвременяване. И може би точно затова поредното ‛възкресение“ на Карестини, по-точно на неговия Хенделов репертоар, носи допълнителен влог към досегашните – например, към записа на контратенора Филип Жаруски. Същевременно разнообразието в подходите към словесния и музикалния текст е впечатляващо: някъде словото надделява в емоционалното послание, другаде то се скрива във фразата и само я моделира чрез фонетика. Това е всъщност много характерен за Кацарова прийом, който, види се, и тук й служи прекрасно. Прекрасно й служи разнообразието от изразни средства, което се съдържа в музикалния текст и което тя разкрива великолепно, с много подробно, на места едва доловимо нюансиране, с любимата й игра на полусенки, която за тембров обем като нейния е просто феноменална. В гласа й са скрити сякаш различни видове виоли да гамба, с различни регистри и характеристики. В техниката на смяна на цвят, обем, плътност, подвижност, фразиране, динамики, чувство, предаване на емоция Веселина Кацарова е все още много, много рядък феномен в днешния вокален свят. Затова всичко, което тя прави, заслужава внимание.
още от автора


G.F.Haendel Sento Brillar Arias for Carestini Vesselina Kasarova Il Complesso Barocco Alan Curtis 2008 RCA Red Seal
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”