Косъмче от четка (изкуство), брой 17 (2765), 09 май 2008" /> Култура :: Наблюдатели :: Позитивно изкуство
Български  |  English

Позитивно изкуство

Фрагментът е условното обединяващо звено в тази изложба. Вече за пета поредна година Арт позитив събира автори от Пловдив, които правят съвременно изкуство. Идеята този път изложбата да бъде посветена на фрагмента е на Емил Миразчиев. Текстът на Гео Милев „Фрагментът‛, публикуван в списание „Везни‛ през 1919 година се превръща днес в обща концепция за 14 артисти. Още тогава поетът пише: „Фрагментът е рожба на новото изкуство. Новото изкуство е фрагментарно. Непълно или: недопълнено с обяснителните подробности на непосредната логика.‛ Може би точно това изречение от въпросния текст може да бъде най-пълноценно насложено към изложбата. Макар че в нея някои от художниците са третирали фрагмента като текст, като детайл или буквално като парче от нещо. Изобщо всеки е разбрал „Фрагментът‛ различно, според собствените си представи.

Вячеслав Есенков е ‛отрязал‛ фрагмент от един атентат във видеото ‛Да убиеш президента‛. Екранът е черен. Можем да видим само част от това, което се случва, в малко квадратче в горния десен ъгъл и да се ориентираме по детайлите и все пак цялата идея се разбира още от пръв поглед. Не е точно така при другото видео на същия автор „Котки‛. Там вече трудно се достига до това, което е искал да каже художника...

Пламен Асенов участва със слайд шоу „Фрагменториум‛, в което само с текст в приказно-научен стил разказва сюрреалистичната история на фрагменталците. Текстът изобщо е най-силно застъпен в тази изложба. Антония Костова например играе с фрагменти от думи, монтирани върху перки от климатици. Всяко завъртане е ново значение. Историята на Пламен Асенов може да се приложи към всяка друга тема. Тук фрагментът присъства само в името на странното население, измислено от автора. По същия начин и живописта на Румен Жеков може да се постави във всеки контекст. Сега е „Разговор между три фрагмента‛, но може да бъде и всичко друго.

Иван Тошков е направил инсталация, в която фрагментът се появява като парче, изведено във фокуса на вниманието. И то фрагмент от уникалната мазилка в Баня Старинна. Авторът е заснел едно на пръв поглед безлично олющено парче и точно пред него е поставил неговото изображение в един монитор. Поне за мен сценографията пред монитора със стария фотьойл и масичката е вече в излишък. Достатъчно е това, че в този монитор има фрагмент от фрагмент като фрагмент от реалността.

Мария Каравланова пък е приела фрагмента обратно – като изграждаща съставка. Не като нещо, което е разрушило цялото, а което го съставя. Тя е направила два обекта – ризница и рокля – от капачки от различни напитки, съчетани специално като цветове. Явно тези обекти са напълно независими един друг, защото подчертано средновековната линия на ризницата не влиза по никакъв начин в диалог със съвременната мини рокля до нея. Точно в този дисонанс като че ли се размива общата идея за капачките.

Стратегията за изграждане на нещо цяло от фрагмените е приел и Велизар Димчев във видеото „You can get it if you really want‛, където от парчета лего се сглобява цяла космическа станция. Този автор показва и фотографии с колела от Париж, пак като фрагменти, но по-художествени.

Едно супер лаконично видео на Елеонора Хаджиниколова забавлява всички като абсурден фрагмент от родната реалност. Авторката е документирала пълния до половината с вода стъклопакет на автобуса Пловдив-Пазарджик. Наистина има някаква особена екзотика в полюшването на този „аквариум‛, предизвикано от движението на автобуса.

Също ироничен акцент в изложбата е видеото „Венеция‛ на Емил Миразчиев. С добронамерено чувство за хумор той е отделил един фрагмент от туристическото ежедневие на града. Всички романтични представи за Венеция са изместени от измъчените в неудобни обувки крака на една пешеходка.

Имената на повечето участници в изложбата не са ни познати или поне досега не са появявали извън Банята. Един от съществените приноси на „Арт позитив‛ е това, че дава възможност за изява и поощрява интереса към съвременното изкуство в Пловдив. А това предполага и нови открития във сяко следващо издание. Освен вече изброените в изложбата „Фрагмент‛ участват Александър Цанев, Лора Пармакова, Маноела Игнатова, Мария Миткова, Симеон Игнатов.
още от автора


Изложба Арт Позитив 2008, Фрагмент, Център за съвременно изкуство – Пловдив Баня "Старинна", 7 април – 25 май 2008
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”