Български  |  English

Новият свят

Ден преди откриването на 5-ото Берлинско биенале, галериите по Brunnestrasse представяха новите си изложби. Улицата обединява експериментални пространства предимно за млади автори. От октомври 2006 на номер 190 работи и Artnews Projects, чиито инициатор, идеолог и основна движеща сила е българският художник Владо Велков (заедно с изкуствоведката Кристиане фон Гилза). На 3 април там се откри изложбата „The New World“.

Artnews Projects е изложбеното пространство на интернет платформата Artnews.org (от 2003), която дава възможност за търсене, публикуване и обмен на информация за съвременно изкуство и свободна регистрация на художници, куратори, музеи, галерии и институции. Едно изключително добре подредено виртуално пространство (портал), от което можем да научим за най-новите и най-важните събития по света, да разгледаме добре подбрана селекция от автори и техните онлайн каталози. Целта на създателите на платформата е тя да предлага общ поглед върху случващото се в съвременния артистичен свят, да сближава хората на изкуството и да бъде полезна, което определено е постигнато.

Artnews Projects е един вид развитие (разширение) на уеб-платформата в реална среда, където нейните международни партньори (художници, галерии и куратори) могат да реализират свои концептуални проекти, откъсвайки се от обичайния си контекст и среда. Така там се срещат международни позиции, дава се поле за експерименти и акцентиране върху работата на млади автори.

За проекта ‛Новият свят“ Владо Велков е поканил седем художници, един философ и един музикант, като самият той също участва. В основата на проекта стоят различни философски теории за световния ред и неговото интерпретиране. Задават се въпроси, като например доколко представата ни за света е реална или манипулирана, дали е субективна или се гради на някакви по-общи теории и принципи; можем ли да променим света чрез идеите на изкуството и има ли вероятност това, което в едно произведение е само фикция, да се превърне в реалност. Като имаме предвид, че тези мисли и въпроси в случая са поставени след заключението на Маркс "Философите интерпретират света по различни начини – смисълът обаче е да го променят“, започваме да се питаме кое точно (в този свят) зависи от нас.

Точно тук обаче идват работите в проекта за да покажат, че в артистичния свят значение има всяка индивидуална позиция. Чрез скулптурата си – структура, изградена от 4-метрови дървени талпи, Николай Ангелов (България) препраща едновременно към феномена ‛черен пазар“ (разрушаването на природата) и към транспортирането на бежанци. Мишел де Броaн (Канада) е изобретил екологична кола, задвижвана чрез крачна система с 4 педали, но в крайна сметка е глобен за опасното си изобретение (видео). „Югославският‛ художник, нарекъл се Васко да Гама, е направил компилация от телевизионни кадри, излъчвани в дните след трагедията от 11 септември. Това директно навежда на мисълта доколко масмедиите владеят съзнанието ни и оформят погледа ни към света и способни ли сме в определен момент да различим реалността от художествената измислица, която започва да изглежда дори по-истинска. Леополд Кеслер пробива дупки в пътните знаци, които изглеждат като надупчени от куршуми. По този начин насочва вниманието към ‛нередностите в реда“ и странностите в социалното пространство. Тимо Насери e представен с две работи. Фотографията ‛Мимикрия“ отново работи с наложени (клиширани) образи, които би трябвало да ни говорят определени неща, а всъщност биха могли да означават съвсем друго. В случая мюсюлманите, скупчени под планински връх, не правят поредния си терористичен заговор, а гледат мирна игра на поло между две села в Пакистан. Втората е естетска стенна скулптура, озаглавена "Simorgh" (Феникс). Тя е вдъхновена от персийската калиграфия и преплитането на източни и западни митологии, а освен това е създадена в изследване на предубежденията на нашето социо-политическо възприятие. За да подчертае дисбаланса между усилия и резултат, отново в социо-политическата среда, кубинецът Ариел Ороско тренира в продължение на два месеца, за да превърне тялото си във флаг за една секунда. Исландският музикант и художник Балдвин Рингщед е направил от речта на Мартин Лутър Кинг "I have a dream" произведение за соло чело, посвещавайки го на превръщането на мечтата в реалност. Владо Велков е създал атомна бомба благодарение на ръководство, публикувано в Интернет, изследвайки по този начин границите между изкуство и наука, политика и престъпление. В изложбата е представил етапи от процеса под формата на инсталация, която завършва с макет на облака на атомна гъба.

Антон Видокъл променя фасадата на сграда в Мексико Сити, като я пребоядисва от сива в светлочервена модул по модул и по този начин преобразява излъчването на цялото пространство наоколо (видео). Той прави това в търсене на промяна на нещата около нас и в крайна сметка на самите нас. На фона на всичко това философът Маркус Щайнвег изглежда като идеолог със своята „Карта на света“. Тя е изградена от логична структура от текстове, препратки и цитати, влияния и идеи, оформяйки света в теория и практика и представяйки философията като изкуство.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”