От въздуха подхванато (радио), брой 17 (2765), 09 май 2008" /> Култура :: Наблюдатели :: Снимка по радиото или коя е най-красивата българка?
Български  |  English

Снимка по радиото или коя е най-красивата българка?

В разгара на пролетта Радио FM+ започна издирването на истинската българка. Ограничения за участие няма: независимо от годините, килограмите, цвета или местоположението, всяка дама има шанса да стане най-известното българско лице.

От началото на април приканвамe всички мъже, които се гордеят със съпругите, приятелките, любовниците, сестрите или майките си, да изпратят тяхна снимка на адреса на FM+.
(От сайта на радиото)


На първо слушане кампанията на FM+ по „издирването на истинската българка“ едва ли заслужава по-задълбочен анализ. Поредната лековата примамка за слушатели, поредният конкурс за красота и отново шумно търсене на амбициозни кандидати за слава. Но вглеждането в детайлите, също както и при слушателския вот за най-красива дама, променя първоначалната представа. Тази добре замислена и (засега) доста успешна кампания издава няколко знакови тенденции в българското медийно пространство, които винаги се разгръщат с еднотипни словесни конструкции.

Първо: вече е модерно мащабните съ-бития за една радиостанция да пренебрегват смисъла на класическото радиообщуване - най-интересното и най-важното не се случва в ефира, а във виртуалното пространство, клубна среда или някъде другаде. Иначе конкурс за най-красива българка, организиран от радио, ще звучи като оксиморон.

Второ: ако искаш да спечелиш вниманието на някоя жена по тези ширини, акцентирай на думи като „българка“ и „гордост“. Особено ако искаш да я видиш по-разголена. Миналата година таблоидът „Експрес“ призова читателките си да изпращат снимки за 3-та страница със следното послание: „Ти си обикновената, красива млада българка. Гордей се с това. Покажи на всички своето предизвикателно и изящно тяло.“ Приликата с анонса на FM+ е поразителна.

Трето: радиославата вече не е значимата награда, което е поредното имплицитно самопризнание, че смяташ медията си за второстепенна. „Най-важното“ в кампанията на FM+ е, че ликът на победителката ще „бъде качен на билбордове и ще краси големите градове на България“. Нейният глас, нейните мисли и нейната история са на втори план. Подобно на обещанието, което радио N-JOY даде на учениците-победители в своя конкурс „Звезди на бала“: „истинска медийна слава – участия в телевизионни и радиопредавания, печатни медии, фотосесии за списания“.

Българка с къса черна поличка, облегната на капака на „Опел“. Между краката й - регистрационният номер и емблемата на автомобила. Усмихната българка с къса лятна рокля с надпис „Pussycat“. Зад гърба й - нещо като вилна зона. Българка зад маса в ресторант. На масата - нарязан хляб и празни чаши. Българка в леопардов бански, полегнала сред буйна зелена трева... Описвам малка част от многобройните снимки, тъй като и те са прекрасна илюстрация за слушателя, на който говориш, слушателя, който търсиш. Или този, с който трябва да се съобразяваш, защото друг не остана. Всъщност албумът с участнички в конкурса на радио FM+ e приличен и многолик, чалгаджийската естетика в него присъства твърде рядко. Има и много красиви слушателки. Мисля си, по-добре, че FM+ организира тази кампания. Ами ако Сигнал+ или Радио Веселина се бяха сетили по-рано...
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”