Реплика от ложата (театър), брой 6 (2754), 14 февруари 2008" /> Култура :: Наблюдатели :: На пазар като на пазар
Български  |  English

На пазар като на пазар

Представлението вдигна обичайната при участие на телевизионни любимци рекламна пушилка около премиерата. Този път обаче - с добавка въодушевлението от българска пиеса, наградена с ‛Аскеер“. Рекламните агенти обикновено си вземат от съответното представление онова, което ще го продава добре. А тук намират, поднесена на тепсия неочаквано добра комбинация – татуиран Блатечки, съблечена Параскева, любовна история по време на войната в бивша Югославия и секс върху мина за финал. Какво повече?

Като се разнесе пушилката и купувачът погледне към представлението, което са му продали, вижда покритата с маскировъчна мрежа сцена. На нея са поразхвърляни гуми, а от една гума в дъното дими. На война като на война. Дими в онези моменти, които режисьорът е сметнал за особено важни и драматични. Тоест, димката е акцент в сценичното действие, може и метафора на избликналите чувства и мисли за света на героите, както ви харесва. Героите са точно такива, каквито вървят най-много. Той – татуиран до кръста, наемен войник, нещастен, убиец с библия в раницата, самотен и философстващ върху несправедливостта на света. Тя – хубава крадла, сродна душа, също самотна, обираща мъртвите и така погубила душата си във войната. Техният създател им дарява единственото, което се очаква от него при това положение – да ги срещне и да ги влюби. Авторът си знае работата. За да не е прекалено сополиво, той ги убива в единствения миг на щастие в нещастния им живот.

Ситуацията в пиесата трудно може да мине за театрална. Макар на пръв поглед много да прилича на ‛затворена“, безизходна и обречена, тя не упражнява натиск върху персонажите за съдбовен избор. От нея не произтича логиката на отношенията между двамата, а тяхната внезапно възникнала близост (според логиката ‛като в живота“) също с нищо не променя ситуацията. Третият персонаж влиза с единствената функция да сближи двойката и да покаже за миг как война дебне отвсякъде. (След като си свършва работата, авторът с основание го убива.)

Онова, на което се крепи ‛Кожа и небе“, е диалогът. Написан сръчно, изплетен от афоризми и остроумна размяна на реплики, той може да се разпознае в традицията на ‛салонната драма“. Но пиесата не желае подобна жанрова откровеност.

Удоволствието от добре водения разговор е вплетено в спекулативната употреба на теми и образи, на които се разчита за ‛сложно“ драматично въздействие: малко комунизъм във вид на първа любима, срещната на първомайска манифестация, и Ленин за подарък, множество войни, през които може да мине един наемник, малко мечти на нещастните бивши югославяни да живеят в Австрия, приписани на момичето, готово да проси от австрийците, разбира се, и любов. Откъм спекулативно използване на сюжети от войната в бивша Югославия Биляна Сръблянович обаче си остава най-добрата. Сръбската Майка Кураж ги заплиташе много професионално, в добре изпипани драматургични структури и образи.

В ‛Кожа и небе“ водеща е любовната среща, а в нея главната роля авторът е дал на ‛кожата“, на татуировките - почти като тези на Джони Деп, но заради драматичната тема за войната имената на децата му са заменени с имената на жените и ангелски криле на гърба. Татуировките наистина са единственото, което свързва Асен Блатечки с оригиналния холивудски актьор, но при предложения му образ той няма и какво повече да изиграе. Като опитна актриса, Параскева Джукелова се старае повече от него, но и от тези усилия не е произлязъл по-сложен образ.

В представлението на Бойко Илиев няма вкус и въображение, нито амбиции за дълбоко четене. Което прави много по-видими драматургичните слабости и спекулативността на пиесата. В театър ‛Евро Диалог“ тя се оказва на точното място. Театърът иска да печели, а тя му предлага нужното за тази цел. На пазар като на пазар, но поне стоката можеше да е по-качествена.
още от автора


"Кожа и небе" от Димитър Динев. Режисьор Бойко Илиев. Художник на татуировките Нина Цончева. Пластика Александра Хонг. Музикално оформление Сашо Младенов. Участват Параскева Джукелова, Асен Блатечки, Ники Илиев. Театър "Евро Диалог".
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”