Български  |  English

Музеят – необходимата консервативна вълна

Много е трудно да се отговори на емоционален текст, базиран на прочит тип ‛дяволът чете евангелието“. Боряна Росса е прочела разговора с проф. Пиотр Пиотровски по начин, който й дава безкрайни възможности да се самонадъхва и да вменява в думите ми всичко, което й дойде на ум. И да развие патриотарски патос, който няма как да мине без 500-те години турско робство. Но междувременно казва и верни неща – като например, че социалното изкуство не се явява в ‛24 часа“ и че там няма дебат за него. Това изкуство и дебатът за него тече в съвсем други издания, които не предполагат широк публичен скандал и съответен отзвук и влияние. Вярно е също, че Музеят не показва провокативни работи. Но той би показвал произведения на съвременното изкуство въобще – така че неспециализираната публика да може да ги разпознава, а не да се чуди ‛какви са тези глупости“ всеки път, когато те се явят ‛на площада или в пустинята“. Вярно е, че музеят би създал йерархия на ценности и съответно цензура, но точно това е необходимо, за да има ‛консервативна вълна“, срещу която художниците да се борят. А не да се плацикат неопределено в десетки изложби на ‛Шипка“ 6 например…

И накрая: жалко, че Боряна Росса не споменава имена на художници, които се занимават с гей-проблемите у нас. Така щях да науча нещо от нейния текст – защото националните комплекси и клишета си ги знам добре. Припомнянето им обаче е интересно – дали не е признак за възраждането на консерватизма?..
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”