Български  |  English

Киното - поглед към света - II

"Новото азиатско кино" (на 23 и 24 юни) е поредният "отворен клас" от проекта "Киното - поглед към света". След темата "Влиянието на Европа върху Холивуд", сега бяха представени филми от Япония, Корея, Хонг Конг и Тайван.

‛Отворен клас“ е поредица от интерактивни колоквиуми за киномани и професионалисти на продуцента Патрик Сандрен – французин, който от 15 години работи в България. Организатори са неговата компания "Софилм" и Френският институт в София (с подкрепата на БНТ, RFI, програма "Христо Ботев" на БНР и ЕБКЦ). Съвременните азиатски филми бяха представени от Шарл Тесон, кинокритик и преподавател в Университет Париж III (Новата Сорбона). Негова е заслугата за преоткриването на азиатското кино във Франция, той е и един от авторите на поредицата "Тетрадките на киното", която представя значими личности в историята на киноизкуството. Според Тесон, световният интерес прекалено дълго е бил насочен към Европа и САЩ, защото едва през 50-те години на миналия век се обръща внимание на творчеството на Акира Куросава на фестивалите във Венеция, Кан и Берлин. Лекции за корейското и съвременното японско кино изнесе и Жан-Франсоа Роже, дългогодишен програмен директор във Френската филмотека. От българска страна участваха кинокритичката Андроника Мартонова и преводачката от китайски Евелина Вацева.

Според Мартонова, ‛днес азиатското кино показва преклонение пред религиозно-философските течения и живописната традиция, идваща от древен Китай. Същевременно разглежда и доста социални теми. Филмите на Азия са пищни, често се смесват фолклор и митология. Има какво да се научи, убедена е Мартонова, макар понякога у нас да остава чувство на недоумение, без да можем да разберем изцяло посланието на филма. Често филмите са изпълнени със скрита символика или традиционни културни входове“.

Според Сандрен, тези ‛отворени класове“ ни дават възможност да вникнем по-добре в смисъла и отношенията на режисьорите с времето, историята, обществото, както и с различните дисциплини, които намират пресечни точки помежду си и вдъхновяват, подхранват киното – от пластичните изкуства до новите технологии, от литературата до обществените науки. Те ни приканват да споделим онази чудесна памет, събрала наблюдения и познания за света, която ни предлага киното. За който и жанр да става дума – от психодрамата до комедията, от камерната драма до суперпродукцията – действителността, която режисьорите непрестанно преобразуват, измислят, идеализират или снимат е огледало и същевременно декор на историята. Тъкмо този постоянен диалог между естетика и етика прави толкова оживени разискванията ни, защото той е въпрос колкото на стил, толкова и на критични погледи. Големите режисьори пародират, поетизират, снимат светове, които се съгласуват с техните желания и виждане. Но най-често улавят с голяма проницателност решаващо важното в тях. Тези ‛отворени класове“ са пространство, отворено за всички. Показаните филми са от международната съвременност, както и от световното наследство, сблъсък на стилове и култури, разнообразие на жанровете и ни приканват да пътуваме надалеч из времето, географията и историите“.

К


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”