От пръв поглед ( кино), брой 22 (2461), 08 юни 2007" /> Култура :: Наблюдатели :: Прерязани илюзии
Български  |  English

Прерязани илюзии

Емилио Естевес, най-големият син на Мартин Шийн, изиграл 4 пъти президенти на екрана, е създал филма ‛Боби“, посветен на Робърт Кенеди (1925-1968), по-малкия брат на президента Кенеди (1917 - 1963). Действието е съсредоточено в деня и мястото на убийството му – 6 юни 1968, хотел ‛Амбасадор“, Лос Анджелес. Но в крайна сметка Робърт Кенеди се появява съвсем бегло и в гръб, гласът му чуваме от хрониките, през които на финала ставаме свидетели на покушението и реакциите на хората.

Метежната за света 1968 в ‛Боби“ е представена като крах на американските илюзии през всекидневието и реакциите на 22 персонажа в хотела – клиенти и персонал. Двойки (семейна, предсемейна, любовна) и единици, изиграни от главоболно количество звезди, са заети със своите кошмари, измени, спомени, рискове… Чужди един на друг, те са далеч и от представата за ужаса, който предстои. Милитаристичната агресия ‛Виетнам“ стърчи като чудовищна бариера за американска бъдещност и надеждите на всички са в сенатора Кенеди, след като заеме Овалния кабинет. За тях той е просто Боби. И ще заличи носталгията по демокрацията и Джон Кенеди.

Микросюжетите се гонят из ‛Амбасадор“ като пощурели атоми, а атмосферата е така старателно стилизирана (от стайлинга до хитовете), че архивните кадри трудно се различават от декора. Естевес прилага обичаната от американското независимо кино структура short cuts, но не като епигон на ‛Кратки пътища“ (1993) или ‛Сблъсъци“ (2004) на Пол Хагис, а като оригинален, човешки ракурс към историческите събития. Интимната турбулентност на ставащото в ‛Боби“ алармира далеч по-ефективно за наглата външна политика на Буш от посветения му документален филм ‛Фарнхайт 9/11“ на Майкъл Мур. Защото чрез разстрела на Робърт Кенеди от сириеца Сирхан Сирхан в кухнята на ‛Амбасадор“ се слага край на всеобщия американски идеализъм. Нацията остава с прерязани илюзии. Естествено, за подобен безкомпромисен политически проект авторът/актьор е трябвало да почака доста – мечтата е от детството, сценарият е написан през 2001, а филмът започва да се снима чак, когато баща му Мартин Шийн дава съгласие да участва, а Сър Антъни Хопкинс го подкрепя и като актьор, и като изпълнителен продуцент. И не е чудно, че в ‛Боби“ Шарън Стоун е застаряваща фризьорка с бретон, чийто съпруг с папийонка (Уйлям Меси) й изневерява, Деми Мур се явява за пръв път на екрана от години в ролята на залязваща попзвезда, а Линдзи Лоън е момиче, готово да се омъжи за неподходящ съученик, само и само да го спаси от Виетнам.
Филмът изисква напрежение. Но финалът със самото убийство окончателно изтощава. Добре, че звучат Саймън и Гарфънкъл. Иначе щеше да е съвсем патетично.
още от автора


"Боби" (Bobby), 2006, САЩ, 120 минути, сценарист и режисьор – Емилио Естевес, продуценти: Едуърт Бес, Майкъл Литвак, Холи Виерсма; оператор – Майкъл Барет, художник – Пади Подета, музика – Мърк Ишъм, в ролите: Антъни Хопкинс, Деми Мур, Шарън Стоун, Линдзи Лоън, Фреди Родригес, Крисчън Слейтър, Мартин Шийн, Хелън Хънт, Емилио Естевес, Уйлям Меси, Хари Белафонте и др.
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”