Български  |  English

Въпроси и класация

1. Кое събитие/ събития (до 5) от изложбения живот на София през 2006 остави/ха траен положителен спомен у вас и с какво?

2. Има ли нещо, което да ви е впечатлило в отрицателен смисъл?

3. Бихте ли поставили някое събитие на първо място – кое и защо?

4. Какво, според вас, трябва да е водещо при определянето на най-доброто/важното събитие на годината, какви качества трябва да притежава то?

5. Коя галерия/ галерии може да отличите за изложбена политика през изминалата година?

6. Има ли събитие от изложбения живот в страната, което да е привлякло вашето внимание и с какво?

7. Как по отношение на изявите в областта на визуалните изкуства бихте определили 2006 година - като по-скоро силна, или като по-скоро слаба и защо?



Участници в Арт-анкетата на ‛Култура‛ през последните години са предимно млади изкуствовед(к)и – такива, които не само наблюдават, но и активно участват в художествения процес в страната, имат живо отношение към него. Прави впечатление, че техните рецептори са широко отворени предимно към по-съвременните форми в изкуството, такива, които провокират дискусии, ангажират активно вниманието и съ/участието в дадената проява. Като че ли за тях традиционните ретроспективи и изложбите, свързани с историческото ни минало, не са така атрактивни със своята ‛статичност‛ и вероятно именно заради това не са отличени. Подобни събития са оценени от ‛утвърдените анализатор(к)и‛.

Най-голям продължава да бъде интересът към събитията в столицата, тези из страната остават все още слабо посетени, дори и да са си изградили престижна репутация. На първо място по важност като артистични центрове остават Пловдив, Варна, Шумен (заради Международното биенале за съвременно изкуство), за 2006 се споменава и Русе (но само заради епизодична, макар и първостепенна по важност, изложба – ‛Кюба: Пътуване срещу течението‛).

Може би за първи път от много време насам може да се направи категорична класация по-скоро за галерийна политика, отколкото за отделна изложба/ събитие, по тази причина започваме с галериите.

И така, почти единодушно на първо място (за втора поредна година) е поставена Софийска градска художествена галерия. Следват я (без да могат да бъдат точно класирани) "Арт алея", СИБанк, Гьоте Институт-София, "Червената къща", галерия "Академия", Центърът за съвременно изкуство в Пловдив (‛Баня старинна‛). За ентусиазма си са отличени Студио "Даухаус" и галерия "Пистолет".

При арт събитията класацията е следната:

1. "Умножаване на отраженията", куратор Мария Василева, СГХГ;

2. "Нито бял куб. Нито черна кутия", куратори Мария Василева и Яра Бубнова, СГХГ;

3. " (Гр)адски приказки ", куратор Мария Василева, СГХГ; "Важно съобщение", куратори Мария Василева и Даниела Радева, СГХГ; "Кюба – пътуване срещу течението" и Bg бар на Недко Солаков, къща Канети, Русе; Мобилни студиа, с организатори Гьоте Институт-София, Център за медийни изкуства Интерспейс и brain store project; "10 години видеоизкуство в България", по идея на Аделина Попнеделева;

4. "Нова надежда" на Иван Мудов, в Гьоте Институт; "Модели на изоставяне" на Вероника Цекова, в Гьоте Институт; "Virus! Virus!", куратор Леонор Нурицани, СГХГ;

5. "Изкуство за последно", с куратори Яна Костова и Владия Михайлова, триседмичен уъркшоп, дискусия и изложба, провели се във филиала на НХА на бул. „Дондуков‛ 56.

.Разглеждайки резултата от класацията, можем да добавим още една категория: куратор за 2006, с безспорен победител Мария Василева.

За първи път ще отличим и най-противоречиво събитие, което определено е "Първи търг за съвременно изкуство", провел се в НХГ в края на декември, организиран от БОМИ (Българско общество за съвременно изкуство), макар че нееднозначни реакции предизвика и Второто международно биенале за съвременно изкуство ‛Визуално безсмъртие‛ в Шумен.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”