От пръв поглед ( кино), брой 2 (2706), 19 януари 2007" /> Култура :: Наблюдатели :: След Деня на българското кино
Български  |  English

След Деня на българското кино

На 13 януари в Театъра на българската армия се състоя третият опит за Гала церемония по повод Деня на българското кино.

В сравнение с предишните две години програмата се оказа семпла и музикална: симфоничен оркестър с пианиста Румен Тосков и перкусиониста Христо Йоцов, Теодосий Спасов и Хилда Казасян изпълниха кавъри на хитове от български филми. Водещите Линда Русева и Христо Мутафчиев (той също пя в дует с Хилда Казасян) обаче доста се измъчиха – и с нескопосаните скечове в папките, и с миниатюрните листчета с победителите. Същото се отнася и за присъстващите в душната зала. Сценарият издаваше претупаност, направен през куп за грош. Както, прочее, и самата организация на тазгодишните награди.

Вече писах, че аз самата не бях поканена да участвам в номинирането (вж. ‛Култура“, бр. 1 от 2007). В случайно попадналата ми покана за Празника присъстваха едни имена, на сцената изреждаха още, а сценография и костюми бяха обединени, въпреки че са отделни категории. Междувременно научих, че в други покани е имало допълнително листче с новопостъпили номинанти. В крайна сметка задкадровият глас обяви 3 изненади: документалният филм ‛Защо точно в България“ на Христо Бакалски, Илия Костов за сценария на ‛Време за жени“, Климент Денчев за поддържаща мъжка роля в ‛Разследване“ на Иглика Трифонова. Концепцията за връчване на тазгодишните награди на ИА ‛Национален филмов център“ се отличи с хаотичност. Кой, как и къде е гласувал, остана тайна за повечето от присъстващите, мнозина непоканени да гласуват като мен. Между другото, доста от изявените ни кинематографисти не присъстваха на Празника именно по тази причина. С право са обидени.

На мястото на номинираните пък бих се обидила заради неадекватните епизоди, избрани да илюстрират тяхното присъствие в даден филм.

Обидно беше и друго – награждавайки филми от най-урожайната и успешна за българското игрално кино година от Промяната насам, на екрана се изредиха трейлъри от класически български филми, организирани в тъп клип, а на сцената им правеха компания подобни постери.

Игралният дебют на Милена Андонова "Маймуни през зимата" утвърди тримуфа си от ‛Златна роза“: получи наградата за филм, за оператор (Рали Ралчев), за главна женска роля (Диана Добрева), за сценография (Георги Тодоров-Жози) и за костюми (Елена Стоянова).

""Разследване"" на Иглика Трифонова получи 4 награди: за оператор (Рали Ралчев), за поддържаща мъжка роля (Климент Денчев), за костюми (Елена Стоянова) и за монтаж (Йорданка Бъчварова).

"Обърната елха" на Иван Черкелов и Васил Живков получи 2 награди: за режисура и за оператор (Рали Ралчев).

"Пазачът на мъртвите" на Илиян Симеонов получи също 2 награди: за главна мъжка роля (малкият Владко Георгиев) и за композитор (Теодосий Спасов).

"Време за жени" на Илия Костов получи наградата за сценарий, а "Нощ и ден на Красимир Крумов – за поддържаща женска роля (Радена Вълканова).

Наградата за документален филм отиде при "По особено жесток начин" на Росен Елезов. За анимационен – при "А+Е" на Цветомира Николова.

Най-вълнуващият момент от церемонията бе връчването на Наградата за цялостен принос на Бинка Желязкова и Христо Ганев. Получи я той. Пред изправената на крака зала достолепният Патриарх на българското кино изрече: "Нарекоха ни тандем с Бинка Желязкова. Тандемът е тромав, не може да прави кръгчета, върви бавно, но ние изминахме дълъг път… Сега изпитвам неудобство, че човекът, който беше на кормилото, не може да е тук, не може да се зарадва на наградата. Аз само въртях педалите. Сега всекидневният ни маршрут е от източния до западния балкон в двустайния ни апартамент в ‛Хиподрума“. Затова съм нарекъл Княжевското шосе ‛Булевардът на залеза“ - спомняте си онзи прекрасен холивудски филм. Залезите в Алжир и Мароко, където съм снимал, са най-красивите. Лошото е, че под тях е пустинята. Бинка нагази в тази пустиня. Аз се мъча да я следвам. Надявам се да се мерне оазис или керван - между уличните шумове, клаксони и гласове, да се чуе вик, крясък или шепот от филмите, които сме направили". Не само аз се разплаках.

После Георги Дюлгеров, преди да обяви наградата за филм, се оказа връзка между поколенията – на пионерите на българското кино и на номинираните тази година. А режисьорите, с изключение на Васил Живков и Илиян Симеонов, са негови ученици. От един клас (заедно с продуцентката Росица Вълканова).

Скандалът на тазгодишния 13 януари е арогантното елиминиране на чутовните Светлана Янчева и Красимир Доков в ‛Разследване“. Ако наистина, както казват, се е гласувало по гилдии, излиза, че актьорите са с ампутирани критерии. Или са изманипулирани. Как иначе да се обясни компенсаторната награда в последния момент на Климент Денчев за поддържаща роля в ‛Разследване“ на фона на мощното присъствие на Красимир Доков в ‛Обърната елха“?

Имам гадното подозрение, че някой не прости на филмовата общност (и най-вече на асоциациите на режисьорите и продуцентите) за успешия натиск да бъде вкаран ‛Обърната елха“ в списъка на номинираните филми, след като назначената за целта комисия го бе отхвърлила. И наказаният се оказа ‛Разследване“.

Но това не попречи на пищния кинокупон във Военния клуб. Наградени и пренебрегнати, организатори и гости заедно ядоха, пиха и се веселиха.

Сега, когато еуфорията мина, а догодина наградите ще бъдат общи (на НФЦ, СБФД и независимите асоциации на режисьорите и продуцентите), предлагам да обсъдим също заедно бъдещия им статут, за да не се повтори тазгодишният резил. Първото, което ми хрумва, е, че задължително трябва всички да гласуват за всички категории, а сред тях да присъстват награди за продуцент, оперативна критика и книга.

Култура с радост ще публикува различни визии за Филмовите награди 2008.

А междувременно новите български игрални филми или са на екран, или предстои да излязат. И колкото повече зрители ги гледат, толкова повече ще се вдига самочувствието – и на самите зрители, и на българското кино. А и наградите и церемониите ще бъдат по-смислени.
още от автора


Преди Деня на българското кино
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”