Думи срещу думи ( литература), брой 23 (2418), 16 юни 2006" /> Култура :: Наблюдатели :: На шарена сянка
Български  |  English

На шарена сянка

"Под сенките на нара" звучи екзотично, а за българския читател навярно екзотично звучи и името на автора, но в Пакистан и в Англия Тарик Али е широко известна личност. Задната корица на българското издание ни дава биографична бележка за автора – историк, писател и сценарист – но политическата коректност е изяла някои съществени подробности: например че Тарик Али произхожда от комунистическо семейство, сам той е дългогодишен член на редакционния съвет на „Ню Лефт Ривю“, а в младостта си е бил свързан с радикални троцкисти движения. Днес Тарик Али може да се е поотдалечил от учението за световната революция, но е един от най-редовно изказващите се по близкоизточни теми: някои от последните му статии в „Гардиън“ и „Ню Лефт Ривю“ носят заглавия като „Дрънкат ракети пред Техеран“ и „Реколонизацията на Ирак“.

„Под сенките на нара“ и излязлата наскоро „Книга за Саладин“ са първите две части от четирилогия, която не се занимава нито с Иран, нито с Ирак, а с мавърска Андалусия от края на ХV век – финалния етап на испанската Реконкиста. Имаме пред себе си една мащабна историческа сага, която се опитва да говори както за конкретното историческо време с неговите проблеми (особено съществена тема е смяната на религията), така и да представи пред читателя панорамна картина на испано-ислямската цивилизация, загинала в онзи исторически момент; а не на последно място и да ни атакува с осъвременени послания от етичен и политически характер.

Гибелта на една цивилизация: ни повече, ни по-малко. И то не коя да е. Какво им е толкова специалното на маврите в Ал-Андалус? Това е „Другият“ вътре в Европа; това е капката катран в медения мит за произхода и развитието на европейската цивилизация, това е опакото на традиционната европейска представа за ислямския свят като хаотично пространство, изпълнено с диващина и религиозен фанатизъм. Ал-Андалус е може би дори необходимата жертва, залегнала в раждането на този мит и тази представа, изгоненото от пределите на „стария“ континент чуждо тяло. Неслучайно книгата на Тарик Али започва със сцена, в която се изгарят книги. Зрелище, което вероятно ще имаме възможност да наблюдаваме и през ХХІ век на разни места по тази планета.

Замисълът може да изглежда грандиозен, но за щастие не е грандомански. Всъщност „Под сенките на нара“ съвсем не е претенциозно четиво – напротив, то изкушава да седнеш с него на някоя шарена сянка и да му отдадеш подобаващото внимание, ако, разбира се, имаш достатъчно свободно време. При това имаш отличната възможност да обогатиш знанията си и за испанската история, и за ислямската култура. Книгата на Тарик Али носи отличителните белези на онази добре направена „полумасова“ литература, от която и професорите могат да научат нещо ново.

Разбира се, може доста да се поспори дали това достойнство прави от „Под сенките на нара“ нещо забележително. Факт е, че сюжетът е донякъде схематичен, изказът – наивно-традиционен, характерите – плоски. Това са навярно естествените последици от опита да напишеш историческа сага през ХХІ век, но от друга страна, тъкмо това ще очаква читателят на този жанр. Жанр, който, противно на слуховете, оцелява и през този век, но вече не като митологизираща епопея, а като непретенциозно четиво за шарена сянка. Българските радетели на историческия роман биха могли да вземат предвид тази метаморфоза.

Тарик Али определено е по-значим като публицист, отколкото като писател. За щастие, „Под сенките на нара“ в никакъв случай не е от онези публицистично надъхани псевдохудожествени произведения, подковани с идеология и излъчващи безкомпромисно, едноизмерно послание. Напротив, както казах вече, това е едно доста приятно, увлекателно четиво. Ако сте уморени от „тежка“ литература и ви зове шарената сянка, ето една добра възможност.
още от автора


Тарик Али. "Под сенките на нара" (‘Shadows of the Pomegranate Tree’, 1993). Превела от английски Мария Чайлд. ИК "Унискорп", 2005. Цена 9.50 лв.
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”