От пръв поглед ( кино), брой 7 (2667), 23 февруари 2006" /> Култура :: Наблюдатели :: Политкоректност в Ел Ей
Български  |  English

Политкоректност в Ел Ей

Нощен трафик, размазани светлини, разноцветни бликове, чернокожият полицай Греъм Уотърс (Дон Чидъл) говори на латино-колежката си Риа (Дженифър Еспозито):‛Усещането за близост... В Ел Ей никой не те докосва“. Отговорът й е: ‛Току-що ни блъснаха колата“. Излиза, насреща й разярена китайка: ‛Тъпи мексиканци“. ‛Какъв е случаят?“‛Мъртво хлапе.“
Филмът започва с финала. И се връща денонощие назад, за да покаже смешно-жални-страшни прояви на етническа непоносимост. Не къде да е, а в Града на ангелите – меката на мултиетническата американска мечта.
Иранец с лош английски (Шон Тоуб) иска да си купи оръжие, но го изгонват. Дъщеря му купува (и патрони в червена кутия).
Двойка черни калпазани (Лоурънс Тейт и Крис Бриджес) отмъкват джипа на областния прокурор (Брендън Фрейзър) и съпругата му (Сандра Бълок) с девиза ‛не крада от чернокож“. Черна администраторка в болница отказва обслужване на бял с болен пикочен мехур – не било спешно, обяснява на сина му, полицай-расист (Мат Дилън). Той на свой ред спира черен телевизонен режисьор-будист (Терънс Хауърд) и опипва кощунствено задника на пияната му жена (Тенди Нютън). Мексиканец-ключар (Майкъл Пена) утешава дъщеричката си с приказка за мъничка фея. Китаец е блъснат от автокрадците и закаран в болница. Младият бял полицай Нейтън (Райън Филип) напуска партньора си и търси себе си. Мексиканецът поправя бравата в магазина на арабина, но го предупреждава, че проблемът е във вратата. Греъм посещава майка си, тъгуваща по забегналия си по-малък син. Скандал на тема унижение между режисьора и жена му. В иранския магазин – погром без надежда за покритие на щетите. Собственикът хуква да издирва ключаря: ‛Този магазин е всичко, което имам“…Следват стъписващи обрати. И четиринайсет преобърнати съдби.
Бели, черни, жълти, червени – всеки се страхува от всеки и всеки е жертва на своята параноя. Паралелни драматични микросюжети, подобно на ‛Магнолия“ на Пол Томас Андерсън, са овъртолени в треморен пъзел от конфронтации, унижения, бездушия, високомерия, престъпления, малодушия – до гръмване на човешки бушони. И ‛Сблъсъци“ отпраща към предпоставките за взривяването на френския етнически мир през 2005: на кино в ‛Скрито-покрито“ на Михаел Ханеке, а по-късно – и на живо в парижките предградия.
Режисьорският дебют на 51-годишния продуцент и сценарист Пол Хагис (‛Момиче за милиони“ на Клинт Истууд) е динамичен, сардоничен и трогателен филм с коледна развръзка. Развенчаването на мита за американския рай през делнични житейски конфронтации препраща към ‛Американски прелести“ на Сам Мендес, ‛Щастие“ на Тод Солонц или ‛Таймкод“ на Майк Фигис. ‛Сблъсъци“ обаче още по-неистово прегазва лимитите на търпимостта – и на екрана, и в самата демократична система. Нетърпимостта е масова. Тя е глобална психоза. Тя е по-злокобна и от психеделичната перверзност в ‛Катастрофа“ (Crash) на Кроненбърг.
На финала са намесени и камбоджански бежанци, натъпкани в откраднат бус и, освободени случайно, изритани с мантрата ‛Това е Америка. Времето е пари.“ Трябва много да се внимава не само какво се казва, а и какво се мисли, предупреждаваше ‛Щастие“. Животът е адски кратък, продължава ‛Сблъсъци“. И се забива в катастрофата. А над нея – светлини и сняг.
На фона на автентично разпасания расизъм в ‛Сблъсъци“, либералният конструкт ‛Мандърлей“ на Ларс фон Триер изглежда лежерен ескиз за начинаещи. Но пък можете да ги видите и сравните – американският филм е в кината, а датският ще бъде на София Филм Фест.
В ‛Сблъсъци“ са показани злите проекции на етническата нетолерантност в търбуха на угоената американска демокрация, но вибрациите им са осезаеми и тук, в хилавата наша. Национализмът се рои. С него – и демократичните ни страхове.
още от автора


"Сблъсъци" (Crash), 2004, САЩ, Германия, 113 минути, режисьор – Пол Хагис, сценарий: Пол Хагис и Робърт Мореско, продуцент – Боб Яри, оператор – Джеймс Муро, музика – Марк Ишам, в ролите: Шон Тоуб, Лорета Дивайн, Сандра Бълок, Мат Дилън, Дженифър Еспозито, Брендън Фрейзър, Дон Чидъл, Райън Филип и др. 6 номинации за Оскар: за най-добър филм, режисура, оригинален сценарий, поддържаща мъжка роля на Мат Дилън, монтаж, песен. Разпространява "Александра филмс"
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”